معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی و روشنایی

2 دیدگاه
معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی و روشنایی

در گذشته بسیاری از طراحان مجبور بودند پروژه‌های مختلف را صرفا با محاسبات و اطلاعات خود کلید بزنند. اما این موضوع معایب بسیاری به همراه داشت. هر محصول روشنایی شدت نور، زاویه تابش و رنگ نور مخصوص به خود را دارد. توجه به این پارامتر ها در طراحی روشنایی یک فضا امری ضروری است. به کارگیری و معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی به این حوزه کمک بسیار زیادی کرده است. به همین دلیل، در سال‌های اخیر شاهد عرضه برنامه‌های مختلف با امکانات عالی در طراحی روشنایی و نورپردازی یک فضا بوده‌ایم.

دیالوکس شاید بهترین برنامه‌ای باشد که طراحان و مهندسان بسیاری از قابلیت‌های جذاب آن به منظور نورپردازی قسمت‌های مختلف کمک می‌گیرند. در کنار این برنامه، نرم افزارهای دیگری هم در این حوزه برنامه‌نویسی‌ شده که هر کدام بسته به نیاز کاربر گزینه مناسبی است. RELUX و AGi32 از جمله ابزارهای کارآمد برای طراحی و نورپردازی محسوب می‌شود. در این مقاله به معرفی هر یک از این نرم افزارها می پردازیم.

محاسبه روشنایی چیست؟

حوزه روشنایی امروزه به شکل یک حیطه تخصصی دنبال می‌‌شود. در حقیقت دیگر مثل سابق صرفا برای روشنایی یک مکان از لامپ‌ها استفاده نمی‌شود. خیلی از طراحانی که در این حوزه از تخصص و دانش خوبی برخورداراند، با استفاده از داده‌های مختلف و محاسبه روشنایی، سعی دارند بهترین گزینه‌ها را برای یک مکان در نظر بگیرند.

محاسبه روشنایی چیست؟

برای این کار معمولا از اصطلاحات و مفاهیم مختلف روشنایی کمک می‌گیرند و با توجه به فرمول‌های مختلفی که وجود دارد، از آن‌ها به منظور طراحی و نورپردازی قسمت‌های گوناگون بهره می‌گیرند. با در نظرگرفتن پیچیدگی فرمول‌های محاسبه روشنایی، مطمئنا شاهد برخی اشتباهات توسط طراحان خواهید بود.

نرم افزار محاسبه روشنایی

برنامه‌نویسان با در نظرگرفتن خطاهای بسیاری که در محاسبه روشنایی صورت می‌گرفت، ایده‌هایی به ذهنشان خطور کرد که توانست تحول بزرگی در این حوزه ایجاد کند. معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی سبب شد پروژه‌های روشنایی با دقت و کیفیت بهتری به سرانجام برسد.

با توجه به آنکه محاسبه روشنایی در خیلی از نرم‌افزارهای این چنینی صرفا با ورود داده‌ها انجام می‌شود، دیگر شاهد مشکلات قبلی نخواهید بود. اما این تمام ماجرا نیست؛ بسیاری از نرم‌ افزارهای نورپردازی از قابلیت‌های جذابی برای شبیه‌سازی هرچه بهتر مکان‌های مختلف به منظور طراحی حرفه‌ای برخوردار است. به همین دلیل، شاهد افزایش روز افزون محبوبیت این‌ چنین ابزارهایی هستیم.

معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی پرکاربرد

برنامه‌های گوناگونی توسط کمپانی‌های مختلف طراحی شده‌ که می‌توانید بسته به سلیقه و نیاز خود، هرکدام را روی سیستم نصب و از امکانات آن بهره بگیرید. دیالوکس، RELUX و AGi32 از جمله پرکاربردترین آن‌ها محسوب می‌شود که در ادامه به طور کامل معرفی خواهد شد:

دیالوکس، پیشروترین نرم افزار طراحی نورپردازی

شاید شرکت DIAL GmbH قبل از انتشار نرم افزار دیالوکس، حتی فکرش را هم نمی‌کرد که این محصول بتواند چنین محبوبیتی در حوزه روشنایی به دست آورد. اما بدون اغراق، خیلی از مهندسین و طراحان این نرم افزار را به‌عنوان بهترین و پیشروترین برنامه در حیطه روشنایی می‌دانند.

دیالوکس، پیشروترین نرم افزار طراحی نورپردازی

با معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی مختلف به بازار، طراحان دیالوکس توانستند با ارائه امکانات بسیار عالی در حوزه روشنایی و حتی مدل‌سازی‌های سه‌بعدی ساختمانی، محصول خود را از سایر برنامه‌ها متمایز کنند. برنامه‌نویسان دیالوکس با در نظرگرفتن نیاز کاربران مختلف، 2 نسخه متفاوت از آن را طراحی کرده‌اند. dialux evo جدیدترین نسخه موجود آن است.

با این کار افرادی که به تازگی وارد چنین عرصه‌ای شده‌اند، می‌توانند از نسخه‌ای با رابط کاربری ساده‌تر بهره بگیرند. این در حالی است که اگر فرد نیاز به امکانات حرفه‌ای‌تری داشته باشد، می‌تواند از نسخه به روز آن استفاده کند. نکته قابل توجه آن است که امکان طراحی ساختمان‌های مختلف با جزئیات دقیق توسط این  برنامه‌ وجود دارد. به همین دلیل، پروژه‌ها با دقت بالایی اجرا خواهد شد.

RELUX، نرم افزار رایگان طراحی نورپردازی

از دیگر برنامه‌هایی که می‌توان در لیست معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی قرار داد، ریلکوس است. این برنامه امکانات خود را بدون هیچ محدودیتی و به صورت رایگان در اختیار تمامی کاربران قرار می‌‌دهد. به همین دلیل، بعد از دیالوکس شاید محبوب‌ترین نرم افزار باشد.

RELUX، نرم افزار رایگان طراحی نورپردازی

با کمک ابزارهای محاسباتی این نرم افزار، می‌توانید به راحتی اطلاعات مرتبط با هر مکانی را در اختیارش قرار داده و یک طراحی حرفه‌‌ای انجام دهید. خیلی از شرکت‌ها نیز در این روزها پلاگین‌های محصولات خود را به برنامه ریلوکس ارائه می‌کنند تا طراحان بتوانند آن‌ها را در اجرای پروژه‌های نورپردازی به کار ببرند.

محاسبه دقیق روشنایی با AGi32

AGi32 ابزاری قدرتمند برای هر کسی است که نیاز به تحلیل و طراحی دقیق روشنایی دارد، از طراحان داخلی و مهندسان برق گرفته تا شرکت‌های مشاوره‌ای و تولیدکنندگان تجهیزات روشنایی. این برنامه نسبت به 2 نمونه‌ قبلی در بحث مدل‌سازی امکانات کم‌تری ارائه کند، اما قابلیت‌های بسیاری در اختیار شما قرار می‌دهد تا با دقت زیاد محاسبه روشنایی را انجام دهید.

به همین دلیل، براساس محاسبات دقیقی که انجام می‌دهید قادر خواهید بود تعداد لامپ، زاویه و محل مناسب قرارگیری هر یک را مشخص کنید. از دیگر قابلیت‌های فوق‌العاده این نرم افزار که سبب می‌شود برای اجرا پروژه‌های مختلف مناسب باشد، امکان در نظرگرفتن مقدار روشنایی طبیعی روز است. مطمئنا این مقدار در تعیین میزان نور مورد نیاز برای یک مکان اثرگذار است.

تری دی مکس، طراحی سه بعدی حرفه‌ای

تری دی مکس، طراحی سه بعدی حرفه‌ای

نرم افزاری که شاید نسبت به سایر برنامه‌های طراحی شده در حوزه روشنایی خیلی برای این حیطه تخصصی نباشد، تری دی مکس است. این نرم افزار کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد و به همین دلیل، امکانات آن صرفا برای نورپردازی اختصاصی نخواهد بود.

تری دی مکس امکانات بسیار جذاب و فوق‌العاده‌ای به منظور طراحی‌ مدل‌های مختلف نظیر ساختمان‌ و هر مکان دیگری که مدنظر داشته باشد، در اختیار شما قرار می‌دهد. شاید امکاناتی که برای مدل‌سازی در این نرم افزار وجود دارد، در هیچ برنامه‌ دیگری پیدا نکنید. با این حال، تری دی مکس در بحث محاسبه روشنایی نسبت به دیالوکس و سایر ابزارهای معرفی‌شده، ضعیف‌تر است.

کدام نرم افزار مناسب‌تر است؟

پس از معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی در این مقاله، سوالی که در ذهن خیلی از شما مخاطبین شکل می‌گیرد آن است که کدام یک از آن‌ها امکانات بهتری در اختیارمان قرار می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر هم بررسی کردیم، همه این برنامه‌ها گزینه مناسبی برای طراحی و نورپردازی ساختمان‌ها و حتی محیط‌های بیرونی است.

اما نکته بسیار مهم آن است که شاید هر یک در یک بخش قابلیت‌های بیشتری ارائه کند. به عنوان مثال، تری دی مکس در بحث طراحی سه‌بعدی یک ابزار کم‌نظیر محسوب می‌شود که هیچ یک از نرم افزارهای طراحی نورپردازی به گرد آن نمی‌رسد. با این حال، دیالوکس برنامه‌ای است که امکانات کامل‌تری دارد و برای حوزه روشنایی تخصصی‌تر است. به همین دلیل معمولا پیشنهاد اول در انتخاب نرم افزار، دیالوکس است.

دسته بندی: روشنایی و نورپردازی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

محصولات لایت فیلد:

expand_less