علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی بعد از قطع کلید

2 دیدگاه
علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی بعد از قطع کلید چیست؟

گاهی اوقات لامپ ال ای دی حتی بعد از قطع کلید برق شروع به چشمک زدن می‌کند. علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی موضوعی است که خیلی از اوقات می‌تواند ذهن ما را مشغول کند و مانع آسایش و راحتی شود. علت آن بسته به عوامل مختلف می‌تواند حتی در سیم‌کشی ساختمان باشد. همچنین، این احتمال وجود دارد که خود لامپ شل باشد و اتصال جریان آن به‌خوبی برقرار نشود. در ادامه مقاله قصد داریم در کنار بررسی کامل علت چشمک زدن لامپ led، توضیح دهیم چرا لامپ ال ای دی پس از خاموش شدن هنوز کمی روشن است؟

مهم‌ترین دلیل چشمک زدن و نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی

اصلی ترین دلیل چشمک زدن و یا روشن ماندن لامپ‌های ال ای دی بعد از قطع کلید برعکس بودن جای فاز و نول است. سیمی که جریان الکتریسته را از خود عبور می‌دهد سیم فاز است و سیم نول مسیری را برای بازگشت جریان به مدار فراهم می‌کند. ساختار صحیح به شکلی است که سیم نول باید به صورت مستقیم به لامپ وصل شده باشد و سیم فاز برای انتقال جریان در مسیر کلید قرار بگیرد تا با قطع و وصل کردن کلید بتوان جریان را به لامپ منتقل کرد. اگر این ساختار تغییر کند و جای سیم فاز و نول برعکس باشد، جریان به داخل لامپ رفته و حالت چشمک‌زن ایجاد می‌شود. در چنین مواردی باید در جعبه فیوز اتصال سیم فاز و نول را جابجا نماییم تا مشکل حل شود.

اتصال صحیح سیم فاز و نول در مدار لامپ

 

 

همچنین برای تشخیص صحیح اتصال سیم فاز و نول می‌توانید از رنگ‌های آن‌ها کمک بگیرید. سیم فاز معمولا رنگ قرمز یا مشکی دارد، در حالی که سیم نول معمولا به رنگ آبی یا سفید است.

شل بودن لامپ، اتصال نامناسب جریان برق

یکی از راه‌هایی که برای پیداکردن علت چنین مشکلی باید به آن توجه کنید، تعداد لامپ‌هایی است که چشمک می‌زند. اگر تعداد لامپ‌های ال ای دی که دچار مشکل نیمه‌روشن‌ماندن بعد از قطع کلید می‌شود در حد یک یا دو عدد باشد، به احتمال خیلی زیاد، اختلال مربوط به سیم‌کشی ساختمان نخواهد بود. برای اطمینان از علت بروز این اختلال، لامپ را خاموش کرده و صبر کنید تا دمای آن به حالت عادی برگردد. بعد از خنک‌شدن لامپ، به‌راحتی می‌توانید آن را از سوکت خارج کرده و مجددا سفت کنید. پس از آنکه لامپ را در جهت عقربه‌های ساعت داخل سوکت چرخاندید و سفت شد، دوباره آن را روشن کنید.

شل بودن لامپ، علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی

نکته‌ای که باید هنگام انجام این کار به آن توجه کنید، این است که به‌هیچ‌عنوان محکم‌کردن لامپ را بیش از اندازه انجام ندهید. خیلی از اوقات ممکن است با چرخاندن بیش‌ از حد لامپ، سوکت دچار ترک‌خوردگی شده یا حتی به اتصالات آن آسیب وارد شود. حتی گاهی این احتمال وجود دارد که لامپ دچار شکستگی شده و به شما آسیب بزند. در بسیاری از مواقع زمانی‌که اتصالات برق در یک یا دو لامپ نامناسب باشد، با انجام چنین کاری اختلال برطرف خواهد شد.

قطع اتصالات کلید چراغ، علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی

یکی دیگر از مواردی که باید هنگام مشاهده نیمه‌روشن‌‌ماندن لامپ ال ای دی درنظر داشته باشید، احتمال وجود مشکل در کلید اتصال آن است. بعضی از مواقع کاربر روی کلید برای کنترل روشنایی لامپ از دیمر استفاده می‌کند. دیمر به‌صورت سری در مدار اتصال قرار می‌گیرد و می‌تواند سبب چنین اختلالی شود.

قطع اتصالات کلید چراغ، علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی

درصورتی‌که از دیمر برای لامپ‌های ال ای دی ساختمان استفاده می‌کنید، آن را تست نمایید. برای این کار، تنظیمات دیمر را تغییر دهید و نحوه روشن و کم‌نورشدن لامپ را بررسی کنید. ممکن است تغییرات مداوم باشد یا اینکه لامپ به‌صورت جهشی روشن و کم‌نور شود.

برای بررسی سلامت کلید لامپ، آن را باز کرده و سیم‌ها را بررسی کنید. می‌توانید از یک پیچ‌‌گوشتی کمک بگیرد و پیچ‌های باکس کلید را باز کنید. سپس اتصالات سیم‌ها را بررسی نمایید تا مشکلی در هیچ‌ کدام وجود نداشته باشد. وجود اختلال در اتصال هر سیم می‌تواند چنین مشکلی را به‌بار آورد. گاهی‌اوقات ممکن است خود دیمر مشکل خاصی نداشته باشد. در حقیقت احتمال دارد علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی، عدم سازگاری آن با دیمر مورد استفاده باشد. در این شرایط یا باید سوئیچ دیمر را در حالتی سازگار با لامپ تنظیم کرده یا آن را تعویض کنید.

بررسی سیم‌کشی جعبه فیوز

بررسی سیم‌کشی جعبه فیوز

اگر تعداد لامپ‌هایی که در ساختمان دچار مشکل نیمه‌روشن‌ماندن می‌شود نسبتا زیاد باشد، این اختلال می‌تواند مرتبط با سیم‌کشی خانه باشد. به همین دلیل، باید قبل از هرکاری سیم‌کشی جعبه فیوز خانه خود را بررسی کنید. برای جلوگیری از بروز هر حادثه، باید برق ساختمان را به‌طور کامل قطع کنید. برای هر سیمی که داخل جعبه فیوز قرار دارد، یک پیچ تعبیه می‌شود. نیمه روشن ماندن لامپ LED می‌تواند به‌دلیل شل‌بودن هریک از این پیچ‌ها باشد. به همین دلیل، باید هر یک را دوباره محکم کنید تا این مشکل برطرف شود.

وجود مشکل در درایور لامپ ال ای دی

وجود مشکل در درایور لامپ ال ای دی

جریان الکتریکی و ولتاژ دو سر لامپ از دیگر عواملی بوده که در بروز این مشکل تاثیرگذار است. دقت داشته باشید، در لامپ‌هایی مثل لامپ ال ای دی قطعه‌ای به نام درایور وجود دارد که نقش تنظیم‌کننده این 2 عامل را برعهده دارد. در حقیقت، زمانی‌ که درایور ال ای دی دچار مشکل شود و یا عمر مفید آن تمام شود، می‌توان انتظار مشکلاتی نظیر خاموش‌ شدن و حتی نیمه‌ روشن‌ ماندن لامپ را داشت.

مشکل در سنسورهای حرکتی

حتما تا به حال در راه پله یا سالن‌های مختلف دیده اید که به محض ورود شما چراغ روشن می‌شود. این اتفاق در صورتی می‌افتد که لامپ‌ها به سنسورهای حرکتی متصل باشند. به این صورت با ورود افراد چراغ روشن و زمانی که هیچ فردی عبور نمی‌کند خاموش می‌شود. این سنسورها برای داشتن عملکرد صحیح نیاز به به شدت جریان الکتریکی دارند و ممکن این جریان به لامپ در زمان خاموشی منتقل شود. بنابراین توصیه می‌شود از سنسورهای حرکتی کم‌بار استفاده کنید تا مشکل چشمک زدن لامپ حل شود.

کلیدهای چراغ‌دار برای یافتن کلید در تاریکی

از دیگر دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی، کلید چراغ داری است که علاوه بر اینکه لامپ را قطع و وصل می‌کند، داخل بدنه آن چراغ کوچکی وجود دارد که برای مشخص شدن جای کلید در تاریکی کاربرد دارد. دلیل مشکل در این کلید، جریان برق کمی است که برای روشن نگه داشتن چراغ کلید در حالت خاموش استفاده شده است. گاهی اوقات این جریان برق به لامپ رسیده و باعث چشمک زدن لامپ می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید با باز کردن قاب کلید، چراغ داخل کلید را خارج کنید. همچنین می‌توانید یک رشته از سیم‌‌های لامپ را قطع کنید.

تاثیر آب‌وهوا و نفوذ رطوبت

علت چشمک زدن لامپ led گاهی اوقات می‌تواند ناشی از تغییرات آب‌وهوایی و دمایی باشد که در محیط اتفاق می‌افتد. به‌عنوان مثال، بسیاری از لامپ‌های ال ای دی در محیط بیرون نصب می‌شود و درصورت تماس با رطوبت، ممکن است چنین اختلالی در عملکردشان به‌وجود آید.

تاثیر آب‌وهوا در نیمه‌روشن‌ماندن لامپ ال ای دی

یکی از مواردی که باید هنگام خرید چنین محصولاتی به آن توجه کنید، درجه حفاظت لامپ است. این مورد، استانداردی است که روی محصولات برقی درج‌‌ می‌شود و مشتری می‌تواند با توجه به آن، به میزان نفوذپذیری لامپ به آب پی ببرد. هرچه عدد درج‌شده روی محصولات بالاتر باشد، مطمئنا گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی در خرابی قطعات داخلی

یک‌سری قطعات داخل خود لامپ تعبیه شده که درصورت بروز اختلال در هرکدام، مشکلاتی برای روشنایی آن ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین این قطعات، چیپ ال ای دی است. نقش چنین قطعه‌ای در تابش نور لامپ بوده و درصورت خرابی آن، لامپ می‌تواند با مشکلاتی نظیر چشمک زدن همراه باشد.  یکی دیگر از قطعاتی که در لامپ می‌تواند در روشنایی آن نقش داشته باشد، ترانسفورماتور است. این قطعه به‌طور غیرمستقیم و با مدیریتی که در ولتاژ محصول دارد، می‌تواند چشمک‌زدن آن را به‌دنبال داشته باشد. به همین دلیل، درصورت مشاهده این مشکل باید به وجود نقص در این قطعات شک کرد و آن بخش را تعویض کرد.

علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی در خرابی قطعات داخلی

اندازه گیری بار بعد از خاموش شدن لامپ

از دیگر دلایل چشمک زدن لامپ، اندازه گیری بار لامپ است. برخی از لامپ‌های ال ای دی برای اندازه‌ گیری بار از مدار برق استفاده می‌کنند. در این صورت، بعد از قطع کلید روشنایی لامپ ممکن است برای مدتی باقی بماند. مدت کوتاهی صبر کنید تا بارگیری تکمیل شده و این مشکل برطرف شود.

نکته پایانی خاموش شدن لامپ

علت نیمه روشن ماندن لامپ مهتابی همان‌طور که در مقاله بررسی شد، می‌تواند متفاوت باشد. از وجود نقص در ساختار لامپ تا بی‌کیفیت بودن خود لامپ (برند نامعتبر) ایجاد می‌شود، همه‌ و همه می‌تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد. به همین دلیل، هنگام مواجه با چنین مشکلی باید عیب‌یابی آن آشنا باشید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به علت اصلی چنین مشکلی پی ببرید، بررسی تعداد لامپ‌هایی است که دچار نقص می‌شود. به‌طور معمول وجود نقص در سیم‌کشی ساختمان با بروز این اتفاق در تعداد بالایی از لامپ‌ها همراه است. توجه داشته باشید که نوسانات برق در شبکه نیز می‌توانند باعث روشن شدن نامنظم لامپ شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در بازه‌ها‌ی زمانی مختلف عملکرد لامپ خود را بررسی نمایید. از نوسانات ولتاژ جلوگیری کنید. می‌توانید با استفاده از یک محافظ برق مانع از خرابی سیستم روشنایی خانه یا محل کار خود شوید.

دسته بندی: روشنایی و نورپردازی
برچسب‌ها: علت خاموش شدن لامپ کم مصرف, علت نیمه روشن ماندن لامپ اس ام دی, علت نیمه روشن ماندن لامپ کم مصرف, علت نیمه روشن ماندن لامپ مهتابی, علت نیمه روشن ماندن مهتابی ال ای دی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خونه من ریسه نور مخفی که از نوع وایرلس هست نیمه روشن میموند. اونم فقط بررای اتاق خواب. بخصوص در تاریکی شب خیلی تو چشم بود. من همه ی این راه هارو بررسی کردم مشکل از هیچکدوم نبود. اتفاقی جای فاز و نول که به لامپ وصل میشه رو عوض کردم و درست شد

    پاسخ
    • عطیه کریم زاده
      13 تیر 1403 9:23 ق.ظ

      سلام ممنون از دیدگاهتون. بله دقیقا این مورد یکی از مهم‌ترین مواردیست که باعث چشمک زدن لامپ می‌شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

محصولات لایت فیلد:

expand_less