انواع نورپردازی دکوراسیون داخلی

2 دیدگاه
انواع نورپردازی دکوراسیون داخلی

نورپردازی دکوراسیون داخلیِ اصولی، تاثیر بسیاری در زیبایی محیط دارد. با توجه به تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلیِ ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری، باید قبل از اجرای هر پروژه نورپردازی، اطلاعات کاملی درباره انواع روش‌های انجام آن به‌دست آورید.

توجه داشته باشید، اگر بتوانید به‌درستی از المان‌های مختلف نورپردازی بهره‌ بگیرید، قادر خواهید بود طراحی دکوراسیون را به بهترین‌ شکل ممکن انجام دهید. به همین دلیل، در ادامه مقاله قصد داریم، اطلاعات جامعی درباره انواع نورپردازی در طراحی دکوراسیون ارائه کنیم. پس با ما همراه باشید!

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی اصولی و بکارگیری درست منابع روشنایی در هر مکانی به زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی تاثیر می‌گذارد. این موضوع به‌دلایل مختلف حائز اهمیت است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین عللی که سبب اهمیت بیشتر نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی شده، پرداخته‌ایم:

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

افزایش زیبایی بصری به کمک نورپردازی مناسب

استفاده از نور برای افزایش زیبایی از گذشته تا به امروز مورد توجه طراحان بوده است. ولی امروزه طراحان دکوراسیون، به تاثیر خارق‌العاده آن در افزایش جذابیت المان‌ها و فضاهای مختلف موجود در یک دکوراسیون، بیشتر توجه می‌کنند. استفاده درست از منابع نوری در طراحی دکوراسیون تاثیر زیادی در تغییر حال و هوای محیط اطرافتان دارد. به همین دلیل، طراحان دکوراسیون از بهترین و جدیدترین تکنولوژی برای اعمال نور مناسب در محیط کمک می‌گیرند.

تاثیر نورپردازی در ترکیب رنگ

رنگ‌ها تاثیر زیادی در زیبایی فضا دارد، به عنوان مثال هرچه رنگ دیوارها روشن باشد، اتاق بزرگتر نشان داده می‌شود. علاوه بر این، استفاده از نورپردازی درست بر روی فضاها، باعث می‌شود که رنگ المان‌ها و فضاها به درستی نشان داده شود. نورپردازی اصولی و استفاده از رنگ نورهای مناسب تاثیر بسیاری در افزایش جذابیت پروژه‌ طراحی دکوراسیون دارد.

کمک به ایجاد عمق و بافت با نورپردازی مناسب

کمک به ایجاد عمق و بافت با نورپردازی مناسب

یکی دیگر از دلایلی که امروزه توصیه می‌شود از نورپردازی مناسب برای دکوراسیون داخلی استفاده کنید، تاثیر فوق‌العاده آن در نشان‌دادن عمق و بُعد یک شیء است. این مدل با کمک نورپردازی‌های جهت‌داری که می‌توان با انواع چراغ‌های مگنتی ایجاد کرد، به‌خوبی قابل انجام است.

انواع نورپردازی دکوراسیون داخلی مصنوعی

امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک صورت گرفته، انواع گوناگونی از نورپردازی برای اجرای چنین پروژه‌هایی معرفی شده است. در ادامه به معرفی پرکاربردترین انواع نورپردازی و ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم.

نورپردازی عمومی یا فراگیر برای دکوراسیون داخلی

نورپردازی عمومی یا فراگیر، زمانی استفاده می‌شود که ما بخواهیم در محیط دلخواه، به‌صورت یکنواخت نور را منتشر کنیم. این نورپردازی روشنایی کلی را برای محیط فراهم می‌کند. به‌طور معمول می‌توان از انواع چراغ سقفی، لوستر و هالوژن‌ها برای تامین این نور کمک گرفت.

استفاده از نورپردازی تاکیدی برای طراحی دکوراسیون داخلی

یکی دیگر از انواع نورپردازی دکوراسیون داخلی که اخیراً مورد استفاده قرار می‌گیرد، نورپردازی نقطه‌ای یا تاکیدی است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، چنین نوع نورپردازی می‌تواند برای هدایت نگاه افراد بسیار تاثیرگذار باشد. بیشتر از چنین مواردی برای طراحی نورپردازی داخلی پذیرایی، کلکسیون‌ها، آرایشگاه و گالری‌های مختلف استفاده می‌شود.

نورپردازی تاکیدی

اخیرا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات طراحی دکوراسیون داخلی، از تکنولوژی چراغ مگنتی برای افزایش جذابیت محیط کمک می‌گیرند. چراغ اسپات لایت با سیستم مولتی ترک از بهترین گزینه‌هایی است، که می‌تواند برای طراحی نورپردازی تاکیدی مورد استفاده قرار بگیرد.

نورپردازی دکوراتیو یا تزیینی برای ایجاد جذابیت خارق‌العاده

در سال‌های اخیر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات طراحی دکوراسیون داخلی، نورپردازی دکوراتیو را برای اجرای پروژه‌های خاص و منحصربه‌فرد استفاده کرده‌اند. این شرکت‌ها از محصولاتی نظیر نورهای مخفی، چراغ‌های دیواری و چراغ‌های خطی مگنتی برای طراحی نورپردازی فضاها استفاده می‌کنند. با اینکه نوع نورپردازی دکوراتیو در روشنایی فضای اتاق تاثیر چندانی ندارد و باید همراه با نورپردازی عمومی ترکیب شود، اما می‌تواند اثر فوق‌العاده‌ای در جذب نظر مخاطب داشته باشد.

نورپردازی وظیفه ای برای افزایش بهره‌وری

این مدل نورپردازی تحت‌عنوان نورپردازی کاری یا موضعی نیز شناخته می‌شود. زمانی، از نورپردازی وظیفه‌ای کمک گرفته می‌شود، که قصد انجام فعالیت خاصی را داشته باشد. به‌عنوان مثال، در اتاق‌هایی که کارهایی نظیر کتاب‌خوانی، خیاطی و آشپزی انجام می‌شود، از نورپردازی وظیفه‌ای استفاده می‌شود.

نورپردازی وظیفه ای

چنین نورپردازی می‌تواند با توجه به افزایش روشنایی محیط، در افزایش تمرکز و راندمان کاری و ذهنی شما موثر باشد. این موضوع سبب می‌شود تا کسب‌وکارها برای بهبود نتیجه حاصل از کار نیروهای خود، از نورپرداری وظیفه‌ای استفاده کنند.

نورپرداری به سبک مدرن

اهمیت نورپردازی دکوراسیون داخلی

برای اجرای پروژه‌های مختلف روشنایی، مطمئنا باید از روش‌های گوناگونی کمک گرفت، تا بتوان نورپردازی ایدالی برای محیط ایجاد کرد. جهت انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش برای نورپردازی، توجه به شرایط و هدفی که کاربر از طراحی دکوراسیون داخلی و نورپردازی انتظار دارد امری بسیار مهم و ضروری است. در ادامه چند مدل پرکاربرد نورپردازی در سبک مدرن را بررسی می کنیم.

نورپردازی خطی، ایده فوق‌العاده برای سقف کاذب

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌تواند برای نورپردازی سقف کاذب و همچنین نما ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد، نورپردازی به سبک خطی است. در این تکنیک، چراغ‌ها در یک راستا قرار می‌گیرد و یک نمای بسیار زیبا برای دکوراسیون ایجاد می‌کند. چراغ‌های مگنتی خطی پیشنهادی منحصر به فرد برای اجرای این مدل نورپردازی است. دقت داشته باشید که چنین روشی را، در کف فضاها با عنوان قرنیز نوری نیز به‌‎کار می‌گیرند.

نورپردازی اسپات لایت، گزینه عالی برای فروشگاه‌ها

شاید تا به‌ حال دیده باشید که در برخی از فروشگاه‌ها، دکوراسیون داخلی به‌گونه‌ای طراحی شده که بر نمایش یک بخش از آن تاکید دارد. در چنین مواقعی معمولا از نور نقطه‌ای استفاده می‌شود و می‌تواند برای نمایش نقاط خاصی موثر باشد. چراغ مگنتی اسپات لایت یکی از بهترین گزینه‌هایی بوده که در فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نورپردازی اسپات لایت

نورپردازی با کمک چراغ‌های دانلایت

چراغ‌های دانلایت نیز یکی دیگر از گزینه‌های موثر برای نورپردازی دکوراسیون‌های مختلف است. این‌ روش معمولا برای فضاهایی کاربرد دارد که طراحی دکوراسیون بیشتر جنبه زیبایی و دکوراتیو داشته باشد. در اکثر مواقع از چراغ‌های گرد برای ایجاد پرتوهای باریک در سقف کمک می‌گیرند.

نورپردازی به سبک کلاسیک

گاهی اوقات فضای مدنظر فرد به‌گونه‌ای است که نورپردازی مدرن نمی‌تواند گزینه مناسب برای آن باشد. در چنین شرایطی، استفاده از روش‌های نورپردازی کلاسیک برای طراحی دکوراسیون داخلی توصیه می‌شود. در اکثر مواقع برای طراحی‌های کلاسیک، از لوستر برای ایجاد نمای مدنظر کمک می‌گیرند.

نورپردازی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

دقت داشته باشید که برای اجرای چنین نورپردازی در دکوراسیون داخلی، انواع مختلفی از لوسترها و چراغ های چوبی موجود است که هرکدام می‌تواند برای بخش‌های گوناگون کارآمد باشد. به‌عنوان مثال، چراغ‌های دیواری می‌تواند برای نمایش زیباتر تابلوهای هنری کاربرد داشته باشد.

کاربرد انواع چراغ مگنتی برای نورپردازی دکوراسیون داخلی

چراغ مگنتی نوعی چراغ ال ای دی است، که با تکنولوژی مگنت (آهنربایی) تولید می‌شوند و منابع نور و ریل های سیستم روشنایی به وسیله مگنت به یکدیگر متصل می‌شود. در حال حاضر انواع مختلفی از چراغ‌های مگنتی به بازار عرضه شده است که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

چراغ‌ مگنتی خطی، نقطه‌ای و اسپاپ از پرکاربردترین چراغ های مگنتی به‌حساب می‌آید. یکی از مهم‌ترین مزایایی که می‌توان برای استفاده از تکنولوژی مگنتی در نورپردازی درنظر گرفت، ایمنی و انعطاف‌پذیری بالای آن است؛ به‌نحوی که شما می‌توانید زاویه و حتی موقعیت چراغ ها را بسته به شرایط گوناگون تنظیم کنید.

نکته پایانی

پیش‌تر در مقاله بررسی کردیم که برای نورپردازی دکوراسیون داخلی، محصولات و روش‌های متنوعی وجود دارد. با توجه به هدفی که شما دارید، شرکت طراح از روش‌های مناسب برای ایجاد جلوه بصری جذاب برای مخاطب استفاده خواهد کرد. به‌عنوان مثال، اگر قصد طراحی دکوراسیون داخلی برای یک گالری هنری را داشته باشید، از نورپردازی تاکیدی کمک می‌گیرند.

انواع نورپردازی دکوراسیون داخلی

همچنین به این نکته اشاره کردیم که استفاده از نورپردازی مناسب در طراحی دکوراسیون منزل یا هر مکانی، می‌تواند با تاثیر در ترکیب رنگ و عمق بافت، تاثیر فوق‌العاده‌ای در جذابیت آن داشته باشد. به همین علت، در سال‌های اخیر به نورپردازی و تجهیزات نورپردازی برای طراحی دکوراسیون توجه ویژه‌ای می‌شود.

دسته بندی: روشنایی و نورپردازی
برچسب‌ها: انواع نورپردازی دکوراسیون داخلی, اهمیت نورپردازی در دکوراسیون, نورپردازی دکوراسیون داخلی ساختمان

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

محصولات لایت فیلد:

expand_less