اصول نورپردازی دفتر کار یا دکوراسیون اداری + 4 ایده

اصول نورپردازی دفترکار یا دکوراسیون اداری

تصور غلطی که شاید هنوز هم در خیلی از محیط‌های اداری وجود داشته باشد آن است که نورپردازی دفتر کار صرفا با وصل کردن چند لامپ امکان‌پذیر است. اما نورپردازی دفتر کار یا محیط اداری چیزی فراتر از خرید و نصب چند عدد لامپ است؛ به طوری که امروزه مدیران به دنبال طراحانی هستند که بتوانند نورپردازی محیط اداری را به صورت اصولی انجام دهند.

فراهم‌کردن نور مناسب اتاق کار صرفا جهت روشنایی آن محیط کاربرد ندارد. بسیاری از مدیران از اصول نورپردازی اداری و مزایای آن به جهت افزایش راندمان کاری کارمندان خود کمک می‌گیرند. در ادامه همراه شما هستیم تا اصول نورپردازی برای محیط اداری و دکوراسیون‌های مختلف آن را بررسی کنیم. به‌علاوه، چندین ایده جذاب برای طراحی نورپردازی دفتر کار را معرفی خواهیم کرد.

اصول کلی نورپردازی دفتر کار

بهره‌گیری از اصول نورپردازی دفتر اداری مزایای بسیاری به همراه دارد. برای برخورداری از چنین مزیت‌هایی باید هر یک از اصول زیر را در نورپردازی اداری مدنظر قرار دهید:

اصول کلی نورپردازی دفترکار

ایجاد تنوع در نورپردازی دفتر کار

در نورپردازی اداری توجه کنید که نباید برای تک تک اتاق‌ها از یک سبک نورپردازی استفاده کنید. در واقع شما باید برای دفتر کار تنوع نوری ارائه کنید تا برای هر اتاق متناسب باشد. یکی از راهکارهای پیشنهادی آن است که از هر 2 نوع نور طبیعی و مصنوعی کمک بگیرید. این کار سبب خواهد تا مخاطب و به خصوص کارکنان شما در طی مدت فعالیت خود کم‌تر دچار خستگی چشم شوند.

در نظر گرفتن تعداد و محل نصب چراغ‌ها

یکی از عواملی که در تامین نور مناسب اتاق کار تاثیرگذار خواهد بود، تعیین تعداد لامپ مورد نیاز است. اینکه چه تعداد چراغ برای هر اتاق محیط اداری در نظر بگیرید، بسته به مساحت و نوع کارایی آن تعیین می‌شود. استفاده از نرم افزار های محاسبه روشنایی مانند دیالوکس به منظور تامین هرچه بهتر نور در هر اتاق از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به عنوان مثال باید با در نظرگرفتن میزان انعکاس نوری هر قسمت از اتاق، شدت روشنایی و نوع لامپ را تعیین کنید. علاوه‌بر این موضوع باید توجه داشته باشید که به منظور تامین نور کافی و مناسب، نصب دقیق و اصولی هر لامپ در فضای اتاق ضروری است. به همین منظور باید با توجه به ابعاد اتاق و ارتفاع میزکار فرد، هر منبع روشنایی در جای درست آن نصب کنید.

در نظر گرفتن تعداد و محل نصب چراغ‌ها

توجه کنید که شدت نور پیشنهادی برای محیط‌های اداری معمولا در بازه 500 تا 800 لوکس قرار دارد. زمانی که نورپردازی شما به گونه‌ای باشد تا شدت نور در این بازه قرار بگیرد، مطمئنا از خستگی چشم جلوگیری شده و روشنایی کافی تامین خواهد شد.

زاویه نورپردازی مناسب برای محیط اداری

یکی از نکات بسیار مهم آن است که در یک محیط اداری کارمندان نیاز به روشنایی مناسب برای انجام فعالیت خود دارند. از این رو زاویه تابش نور باید به گونه‌ای باشد که روی میز کار سایه کم‌تری ایجاد کند. اگر شما در چنین محیطی از نورپردازی مستقیم استفاده کنید، مطمئنا به هدف خود دست نخواهید یافت. به همین علت توصیه می‌شود از روش‌های نورپردازی غیرمستقیم برای این منظور کمک بگیرید.

توجه به دمای رنگ در نورپردازی دفتر کار

در کنار روشنایی که باید برای دفتر کار خود فراهم کنید، در نظرگرفتن برخی دیگر از ویژگی‌های نور ضروری است. یکی از مهم‌ترین فاکتورها، توجه به دمای رنگ به خصوص در محیط‌های اداری است. امروزه ثابت شده که استفاده از نورپردازی با دمای رنگ متناسب با هر محیط، می‌تواند تاثیر بسزایی در روحیه افراد بگذارد.

توجه به دمای رنگ در نورپردازی دفترکار

اگر شما این فاکتور را در طراحی و نورپردازی اداری مدنظر قرار ندهید، ممکن است اثر معکوسی در راندمان کاری نیروهای خود مشاهده کنید. به عنوان مثال بهره‌گیری از طیف رنگ‌های سرد صرفا سبب افزایش استرس افراد در محیط کاری می‌شود. از این رو پیشنهاد بر آن است که در محیط اداری بیشتر به سمت رنگ‌های گرم بروید. در صورتی که بخواهید از رنگ‌های سرد در چنین فضایی استفاده کنید، بهتر است از ترکیب آن‌ها و طیف رنگ‌های گرم بهره بگیرید.

توجه به کیفیت تجهیزات نورپردازی دفتر کار

از جمله عواملی که سبب می‌شود روشنایی دلخواهی از نورپردازی خود به دست آورید، بهره‌گیری از محصولات با کیفیت بالا است. زمانی که شما تمامی اصول نورپردازی دفتر اداری را به خوبی رعایت کنید اما تجهیزات بی‌کیفیتی تهیه نمایید، مطمئنا به هدف خود دست نخواهید یافت.

از این رو بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که علاو‌ه‌بر کیفیت بالا، از دوام و طول عمر مناسبی برخوردار باشد. محصولاتی که توسط شرکت لایت فیلد به بازار عرضه می‌شود، چنین ویژگی‌هایی دارد و گزینه فوق‌العاده‌ای برای نورپردازی دفاتر کاری محسوب می‌شود.

بهینه‌سازی مصرف انرژی در نورپردازی دفتر کار

.بهینه‌سازی مصرف انرژی در نورپردازی دفترکار

هزینه مصرف انرژی برق در محیط‌های اداری معمولا بالا است. به همین علت در نورپردازی اصولی چنین فضاهایی باید به مصرف انرژی توجه شود. خوشبختانه امروزه نگرانی از این بابت وجود ندارد؛ زیرا محصولات بسیاری در بازار موجود است که علی‌رغم ارائه روشنایی عالی، مصرف انرژی پایینی دارد. منابع روشنایی ال ای دی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که مصرف برق را در محیط اداری بهینه‌سازی می‌کند.

ایده‌های جذاب در نورپردازی دفتر کار

در کنار اصولی که باید به منظور نورپردازی اداری مدنظر قرار دهید، باید یک‌سری ایده را در این حیطه بررسی کنید تا بتوانید بهترین طراحی را انجام دهید. در این قسمت 4 مورد از بهترین ایده‌هایی که در محیط‌های اداری به کار گرفته شده‌ را معرفی می‌کنیم:

بهره‌گیری از چراغ‌های خطی بالای میزکار و اتاق کنفرانس

بهره‌گیری از چراغ‌های خطی بالای میزکار و اتاق کنفرانس

یکی از محصولاتی که امروزه در طراحی و نورپردازی دکوراسیون دفتر کار مدرن کاربرد دارد، انواع چراغ‌های خطی است. این محصولات در کنار روشنایی بسیار خوبی که فراهم می‌کند، نور کاملا یک‌دستی منتشر خواهد کرد. این امر از خستگی چشم مخاطب جلوگیری به عمل می‌آورد.

علاوه‌بر این، چنین محصولاتی قابلیت آن را دارد که به شکل‌های هندسی مختلف سفارش‌سازی شود. به همین علت یکی از بهترین ایده‌هایی که برای سقف اتاق‌های کنفرانس می‌توان در نظر گرفت، طراحی شکل‌های هندسی متناسب با میز کار است. توجه داشته باشید که چراغ‌های خطی حتی در مدل‌های آویز طراحی می‌شود که می‌تواند زیبایی منحصربه‌فردی برای دکوراسیون‌‌های مدرن به ارمغان آورد.

چراغ‌ مگنتی اسپات، گزینه عالی در نورپردازی دفترکار

نورپردازی محیط‌های اداری با کمک چراغ‌های معمولی در مساحت‌های بزرگ، کار دشواری است. گاهی حتی نیاز است به صورت همزمان به قسمت‌های مختلف نور تابیده شود. در این شرایط بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که امکان نورپردازی در جهات مختلف را داشته باشد. چراغ‌های ریلی مگنتی یکی از گزینه‌های مناسبی است که چنین قابلیتی را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌کند. به طور کلی بکارگیری انواع چراغ‌ مگنتی به دلیل اتصال و نصب آسان بوسیله مغناطیس در محیط‌های اداری توصیه می‌شود.

چراغ‌های ریلی، گزینه عالی در نورپردازی

به کارگیری چراغ‌ با قابلیت اتصال به دیمر

با توجه به اینکه نمی‌توان به صورت دقیق روشنایی هر محیط اداری را تعیین کرد، یکی از ایده‌های پیشنهادی آن است که برای چنین فضاهایی از چراغ‌هایی کمک بگیرید که امکان اتصال به دیمر را دارد. با چنین قابلیتی، شما قادر خواهید بود در شرایط مختلف و با توجه به نیاز محیط اداری، روشنایی چراغ‌ها را تغییر داده و سفارشی‌سازی کنید. یکی از مزایای به کارگیری این گونه‌ محصولات، کاهش مصرف انرژی در محیط کاری است.

استفاده از چراغ‌های دیواری در کنار انواع چراغ سقفی

استفاده از چراغ‌های دیواری در کنار انواع سقفی

پنل های سقفی یکی از پرکاربرد ترین محصولات در نورپردازی اداری و مسکونی و تجاری است. شما به منظور نورپردازی دفترکار می‌‌توانید از محصولات مختلفی کمک بگیرید که امکان نصب روی دیوار را دارد. با این کار می‌توانید روشنایی مکملی در کنار چراغ‌های سقفی تامین کنید. به‌علاوه، این گونه محصولات معمولا می‌تواند همراه با قسمت‌های مختلف یک دکوراسیون به کار رود و زیبایی آن را دوچندان کند. به عنوان مثال، ایجاد لاین نوری یکی از بهترین گزینه‌ها به منظور نصب روی دیوارهای محیط اداری است.

اشتباهات رایج در نورپردازی اداری

در این مقاله تک تک اصولی که به منظور نورپردازی دفترکار به آن‌ها نیاز دارید را مورد بررسی قرار دادیم. توجه به هر اصل در نورپردازی‌های اداری ضروری است و علاوه بر افزایش راندمان افراد در محیط کار باعث بزرگتر دیده شدن فضا، افزایش پویایی و انرژی محیط و جذب مشتری خواهد شد. یکی از اشتباهات بسیار رایجی که در نورپردازی محیط اداری صورت می‌گیرد، عدم انتخاب تجهیزات روشنایی مناسب و باکیفیت است.

همچنین ممکن است در برخی از اداره‌ها شاهد این باشید که تعداد چراغ‌ها و محل نصب هر یک به خوبی تعیین نشود. از این‌ها گذشته، باید در نورپردازی اصولی یک محیط اداری به نور طبیعی توجه شود. در غیر این صورت، نتیجه نهایی کار خیلی باب میل شما نخواهد بود.

دسته بندی:
راهنمای خریدروشنایی و نورپردازی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

محصولات لایت فیلد:

expand_less