دیفیوزر چراغ خطی چیست؟

2 دیدگاه
دیفیوزر چراغ خطی چیست؟

آیا به دنبال روشی هستید تا نور محیط خود را بهبود دهید؟ آیا به دنبال راهکاری هستید که بتواند نور را به طور یکنواخت در فضای شما پخش کند؟ در این صورت، دیفیوزرهای چراغ خطی می‌توانند گزینه‌ی ایده‌آلی باشند. دیفیوزر چراغ خطی یک قطعه است که برای منتشر کردن نور یکنواخت از چراغ خطی یا لامپ‌های خطی استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر حجم تقاضا برای تهیه دیفیوزر چراغ خطی با توجه به ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، افزایش پیدا کرده است. امروزه برای برخی کاربردهای خاص، به نور غیرمستقیم نیاز است. این نور کمک می‌کند تا سایه اجسام در محیط تشکیل نشده و از خیرگی جلوگیری کند.

دیفیوزر چراغ‌های خطی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که برای تابش غیرمستقیم نور به‌کار برد. استفاده از چنین محصولاتی سبب می‌شود نور از منبع آن به‌صورت کاملا یکنواخت منتشر شود. در ادامه مقاله قصد داریم علاوه‌بر بررسی ویژگی‌های این محصولات، کاربردهای مختلف آن را معرفی کنیم. با ما همراه باشید!

دیفیوزر چراغ خطی چیست؟

دیفیوزرها (Diffuser) معمولاً از مواد شفاف و شبیه به شیشه یا پلاستیک ساخته شده‌اند و بر روی نور خطی قرار می‌گیرند تا نور را به طور یکنواخت پخش کنند و از ایجاد نقاط نوری یا تاریکی‌های متمرکز جلوگیری کنند. این دیفیوزرها به طور معمول در محیط‌های روشنایی مانند دفاتر، فضاهای اداری، فروشگاه‌ها و سایر مکان‌های عمومی استفاده می‌شوند تا نور محیط را به طور یکنواخت منتشر کنند و برای کاربران احساس راحتی و روشنایی فراهم کنند.

دیفیوزر چراغ خطی چیست

طراحی پوشش دیفیوزر به‌گونه‌ نیمه‌ شفاف، مات و شیری رنگ در بازار موجود بوده و نورهای خیلی شدید را به‌صورت ملایم منتشر خواهد کرد. به‌طور معمول برای ساخت چنین محصولاتی از متریال‌های مختلف نظیر پلی کربنات، شیشه، پلی متیل متاکریلات و حتی پلی استایرن استفاده می‌کنند.

دیفیوزر چراغ خطی چه مزایایی دارد؟

محصولات روشنایی که امروزه به بازار وارد می‌شود، اکثرا نور ملایمی به محیط ساطع می‌کند و به همین دلیل، خیلی نیازی به استفاده از دیفیوزر نخواهید داشت. بااین‌حال، اکثر منابع روشنایی چنین ویژگی نداشته و به‎‌کارگیری این محصولات می‌تواند مزایای زیر را به‌همراه داشته باشد:

  • امکان پخش نور ملایم و یکنواخت وجود خواهد داشت.
  • برخی دیودها بسیار داغ شده و با کمک دیفیوزرها می‌توان از حرارت آن‌ جلوگیری به‌عمل آورد.
  • دیفیوزرها خود می‌تواند نقش محافظت‌کننده از محصولات روشنایی را داشته باشد.
  • امکان ایجاد روشنایی با ظاهر جذاب و مدرن در محیط
  • دیفیوزرها نقش پوشش برای لامپ را بازی کرده و به همین دلیل، از نشستن گردوغبار روی آن جلوگیری می‌کند. همین موضوع می‌تواند کار شما را برای تمیزکردن آن لامپ راحت‌تر کند.
  • برای اینکه بتوانید بازتاب یک دیود را روی سطوح کم و کم‌تر کنید، می‌توان از چنین محصولاتی کمک گرفت.
  • دیفیوزر با تبدیل نور نقطه‌ای چراغ‌‎هایی خطی به روشنایی ملایم، می‌تواند در جلوگیری خستگی چشم تاثیرگذار باشد.

انواع دیفیوزر چراغ خطی بر اساس جنس

انواع دیفیوزر چراغ خطی

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که از متریال‌های مختلفی برای ساخت چنین محصولاتی استفاده می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود جنس دیفیوزرها بر قیمت و کیفیت آن ها تاثیر بگذارد. بر همین اساس، دیفیوزرها را به انواع مختلفی تقسیم‌‎بندی می‌کنند:

دیفیوزر پلی کربنات (PC)، مقاوم و بادوام

استفاده از پلی کربنات برای ساخت دیفیوزر سبب می‌شود دوام و مقاومت آن‌ها در برابر ضربات افزایش چشم‌گیری داشته باشد. به‌علاوه، این ماده می‌تواند در برابر اشعه فرابنفش و حتی رطوبت از مقاومت خوبی برخوردار باشد. ازاین‌رو، امروزه شاهد افزایش کاربرد چنین محصولاتی در محیط‌های باز بوده‌ایم.

دیفیوزر پلی پروپیلن (PP)، مقرون‌ به صرفه

دیفیوزر پلی پروپیلن

یکی دیگر از انواع دیفیوزرهای موجود در بازار که نسبت به سایر محصولات مشابه قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد، می‌توان به نمونه‌های پلی پروپیلن اشاره کرد. دقت داشته باشید که این محصولات اشتعال‌پذیری نسبتا بالایی دارد و باید یک‌سری نکات ایمنی را هنگام استفاده از آن‌ها مدنظر قرار داد.

از دیگر ویژگی‌های دیفیوزرهای پلی پروپیلن می‌توان به عایق‌بودن نسبت به تغییرات دمایی اشاره کرد. همچنین، دوام چنین محصولاتی نسبت به سایش متوسط بوده و با توجه به قیمتی که دارد، گزینه ایده‌آلی برای کاربردهای مختلف خواهد بود. پلی پروپیلن نسبت به سایر متریال‌های موجود در بازار از وزن سبک‌تری برخوردار بوده و خاصیت ترموپلاستیک دارد.

دیفیوزر چراغ خطی پلی‌استایرن (PS)

پلی استایرن از دیگر متریال‌هایی است که با داشتن چگالی نسبتا کم، توانسته مقاومت خوبی از خود نشان دهد. این ماده نیز همانند پلی پروپیلن خاصیت ترموپلاستیک دارد. استفاده از چنین متریالی برای ساخت دیفیوزرها سبب می‌شود تا نور منتشرشده به‌صورت ملایم و باکیفیت باشد.

دیفیوزر چراغ خطی پلی‌استایرن

علی‌رغم‌ اینکه چنین محصولاتی نسبت به ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد، اما نسبت به سایر نمونه‌های معرفی‌شده دوام کم‌تری دارد. به همین علت نیز از قیمت پایین‌تری در بازار برخوردار است. این عیب به‌خصوص در دماهای پایین بیشتر خود را نشان داده و احتمال شکستن دیفیوزر بالاتر می‌رود.

دیفیوزر پلی متیل متاکریلات (PMMA)، شفافیت عالی

دیفیوزرهای پلی متیل متاکریلات از دیگر نمونه‌های تولیدشده بوده که توانسته با مقاومت در برابر اشعه فرابنفش و مقاومت در برابر گردو غبار، به یکی از محبوب‌ترین محصولات موجود در بازار تبدیل شود. این دیفیوزرها بیشتر برای مناطقی مناسب بوده که نیاز است شدت نور لامپ با کم‌ترین کاهش ساطع شود. با توجه به شفافیت قابل قبولی که این محصولات دارد، گزینه مناسبی برای چنین اهدافی خواهد بود.

دیفیوزر پلی متیل متاکریلات

شیشه

دیفیوزرهای شیشه ای در انتشار نور خوبند و همچنین می تواند رنگ های مختلف را به دقت نشان دهد زیرا طول موج های نور را جذب می‌کند. با این حال، ضروری است بدانید که شیشه از پلاستیک سنگین‌تر است، بنابراین اگر دیفیوزر در جایی آویزان شود، بهترین انتخاب نیست. علاوه بر این، این نوع دیفیوزر نسبت به انواع دیگر گران‌تر است.

سیلیکون

یکی دیگر از مواد معروف مورد استفاده در دیفیوزرهای LED سیلیکون است. سیلیکون یک انتخاب عالی برای ریسه های نئون است زیرا سیلیکون ظاهر رنگ روشن را تغییر نمی دهد. همچنین مانند پلاستیک و شیشه گرما را به دام نمی‌اندازد. علاوه بر این، سبک تر و ارزان تر از دیفیوزرهای شیشه‌ای است.

انواع دیفیوزر بر اساس جلوه نوری

شما می توانید انواع مختلفی از دیفیوزرهای LED را در بازار پیدا کنید. بر اساس خروجی روشنایی با توجه به جلوه نور پس از افزودن دیفیوزرها، می توان به سه نوع باشند.

دیفیوزر شفاف

یک دیفیوزر شفاف به نور اجازه عبور بدون مانع را می دهد. همچنین این دیفیوزر روشنایی و شفافیت نور را حفظ می کند.

دیفیوزر مات

دیفیوزر پلی کربنات، مقاوم و بادوام

برای پخش یکنواخت روشنایی، یک دیفیوزر مات یک گزینه عالی است. این محصول از اکریلیک یا پلی کربنات ساخته شده و دارای روکش مات است. به همین دلیل، مشتریان اغلب این دیفیوز را انتخاب می کنند. همچنین، می تواند نقاط داغ را در تنظیمات نور حذف کند و از چراغ خطی در برابر هرگونه نفوذ خارجی محافظت کند.

دیفیوزر اوپال

دیفیوزرهای اوپال نه آنقدر مات و نه شفاف، بلکه چیزی در این مابین این دو هستند. این‌ها با افزودن رنگدانه به پلیمر پایه شفاف برای پنهان کردن منبع نور ساخته می شوند. همچنین، می تواند نورها را به طور یکنواخت پخش کند و چراغ خطی را از گرد و غبار، رطوبت و عوامل محیطی محافظت کند.

دیفیوزر شیری رنگ

این نوع از دیفیوزرها 60 تا 70 درصد اجازه عبور نور را می‌دهند و نسبت به دیفیوزر اوپال تیره‌تر است.

انواع دیفیوزر بر اساس نوع شکل

بر اساس شکل، پخش کننده های نور یا همان دیفیوزر می تواند تخت، گرد یا لوله ای، V شکل و… باشد در واقع اینها رایج ترین دیفیوزرهایی هستند که استفاده می‌شوند. شکل ظاهری دیفیوزر بر روی پخش نور اثر گذار است. برای مثال، دیفیوزر تخت نور را به صورت یکنواخت نشان می‌دهند، اما دیفیوزر لوله‌ ای نور را به صورت خطی انتشار می‌‌کند.

کاربرد دیفیوزر چراغ خطی

کارایی دیفیوزر چراغ خطی در محیط‌های صنعتی

دیفیوزر چراغ خطی در منازل برای فضاهای مختلف و به‌خصوص آشپزخانه برای نور زیر کابینت کمک گرفته می‌شود. در اتاق خواب و اتاق کار نیز از چنین محصولاتی می‌توان برای پخش یکنواخت نور استفاده کرد و از خستگی چشم جلوگیری به‌عمل آورد. دیفیوزرهای چراغ خطی در مناطق تجاری برای نورپردازی غیرمستقیم نمایش محصولات در ویترین فروشگاه‌ها بسیار موثر است. به‌علاوه، استفاده از دیفیوزر برای محیط فروشگاه می‌تواند سبب ایجاد روشنایی ملایم شده و چشم خریدار را خسته نخواهد کرد. دیفیوزر حتی در محیط های صنعتی هم بکار گرفته می شود. امروزه در کارخانه‌های بزرگ صنعتی دیفیوزر علاوه بر پخش و انتشار بهتر نور در افزایش ایمنی حین کار نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع دیفیوزر چراغ خطی و ویژگی‌های آن آشنا شدید. همچنین کاربردهای گسترده‌ای که چنین محصولاتی در روشنایی و نورپردازی دارد را بررسی کردیم. با توجه به این که دیفیوزر انواع مختلفی از نظر شکل، جنس و شفافیت دارد؛ بر عملکرد و قیمت ان هم تاثیرگذار است. انتخاب نوع دیفیوزر به سلیقه و سبک طراحی و کاربرد آن بستگی دارد. استفاده از دیفیوزر این امکان را می‌دهد تا منابع نور به صورت یکپارچه و یکنواخت دیده شوند.

دسته بندی: روشنایی و نورپردازی
برچسب‌ها: دیفیوزر پلی کربنات, قیمت دیفیوزر چراغ خطی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سامان جهانی نیا
    10 فروردین 1403 9:36 ق.ظ

    سلام
    دیفیوزر پلی پروپیلن قیمت پایین تری داره نسبت به بقیه درسته؟ و اینکه میخواستم بدونم آیا قابلیت ها و کیفیتش خوبه یا نسبت به بقیه پایین تره؟

    پاسخ
    • عطیه کریم زاده
      16 تیر 1403 5:44 ق.ظ

      سلام وقت شما بخیر، در خصوص قیمت محصول اطلاعی ندارم ولی برای روشنایی معمولا از این دیفیوزر استفاده می‌شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

محصولات لایت فیلد:

expand_less