سیستم روشنایی مولتی ترک چیست (MultiTrack)

سیستم مولتی ترک

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه روشنایی و نورپردازی، تجهیزات مدرنی تولید و به بازار عرضه شده است. از بروزترین و مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها در حوزه نور و روشنایی، سیستم مولتی ترک یا چراغ مگنتی می‌باشد. این سیستم طوری طراحی شده است که به راحتی می‌توان چراغ‌های مگنتی را روی ریل جابجا کرد. در ادامه با سیستم مولتی ترک بیشتر آشنا خواهیم شد.

سیستم روشنایی مولتی ترک چیست؟

مولتی ترک (Multitrack) از چهار بخش اصلی چراغ مگنتی، ریل مگنتی، منبع تغذیه و رابط جریان برق تشکیل شده است. آهنرباهایی که در طول ریل و چراغ مگنتی وجود دارد، باعث اتصال آسان و سریع چراغ‌های مگنتی به ریل می‌شود. این سیستم بدلیل رسانای مسی که در داخل ریل به کار رفته، به تمام ریل برق رسانی می‌کند و چراغ‌های مگنتی می‌توانند به تعداد نامحدود بر روی ریل نصب شوند.

انواع تجهیزات سیستم مولتی ترک

این سیستم از تجهیزات مختلفی تشکلی شده است که ممکن است اندازه های آن در برند های مختلف کمی متفاوت باشد. پس بهتر است تمام این تجهیزات را از یک برند تولید کننده تهیه کنید. در این بخش به معرفی تجهیزات سیستم مولتی ترک می‌پردازیم.

بخش های مختلف مولتی ترک

انواع چراغ‌های مگنتی

چراغ‌ مگنتی نسل جدیدی از چراغ‌های ال ای دی است که با تکنولوژی مگنت (آهنربا) تولید می‌شود و به آسانی روی ریل نصب می‌شود. چراغ‌های مگنتی انواع مختلفی دارد:

  • چراغ خطی مگنتی
  • چراغ نقطه ای مگنتی
  • چراغ اسپات مگنتی
  • چراغ آویز مگنتی

ریل مولتی ترک

ریل بخش اصلی و مهم سیستم مولتی ترک است که از جنس آلومینیوم می‌باشد و به صورت روکار، توکار و آویز بر روی دیوار یا سقف نصب می‌شود. ریل مگنتی دارای جداره‌های داخلی از جنس مس است که باعث ایجاد رسانایی جریان برق به کل ریل می‌شود.

ریل های توکار و روکار

منبع تغذیه

منبع تغذیه یا درایور از سری تجهیزات مهم مولتی ترک است که به همراه چراغ مگنتی باید تهیه گردد. این محصول عموماً از جنس آلومینیوم است و در ابعاد مستطیلی شکل با عرض 23 میلی‌متر تولید می‌شود. این محصول با توان‌های مصرفی 60وات، 100وات، 200وات در لایت فیلد موجود است.

منبع تغذیه با ولتاژ 48 ولت که جریان برق AC را به DC تبدیل می‌کند و با قابلیت نصب به روش مگنتی در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. منبع تغذیه جریان برق 220 ولت را به ولتاژی که برای انسان خطر ندارد تبدیل و به تمام ریل برق رسانی می‌کند. با توجه به تعداد چراغ‌های استفاده شده در طول ریل، منبع تغذیه مناسب را انتخاب می‌کنیم.

رابط جریان برق

رابط جریان برق (Connector)، بین ریل ها قرار می‌گیرد و برق را از یک ریل به ریل دیگر منتقل می‌کند. رابط در سه مدلِ ابتدایی سیم دار، میانی قابل تنظیم، میانی سیم دار موجود است.

رابط های برق مگنتی لایت فیلد

ویژگی‌های سیستم مولتی ترک

سیستم مولتی ترک با ویژگی‌هایی که دارد، نسبت به دیگر چراغ‌های مدرن برتری پیدا کرده است. راه حل بسیار جدید و آسانی برای ایجاد سیستم منظم روشنایی توسط لامپ‌های LED با حداکثر ولتاژ 48 ولت تنها با یک نقطه اتصال برق ایجاد کرده است. این سیستم ایمن است و خطر برق گرفتگی ندارد و با هزینه مناسبی می‌توان آن را تهیه کرد. چراغ‌های مگنتی به دیوار یا سقف متصل‌ می‌شود و هر زمان که بخواهید چراغ‌ها را بر روی ریل بدون نیاز به حضور برقکار (تکنسین برق) حرکت دهید. در ادامه هر کدام از این ویژگی‌ها را توضیح خواهیم داد.

جابجایی آسان چراغ مگنتی

یکی از ویژگی‌های بارز این سیستم، نصب آسان آن است که امکان اجرای فرآیند نصب را با سرعت و کارآیی بالا فراهم می‌سازد. در واقع، این سیستم دارای سهولت در کنترل مسیر نورهاست؛ یعنی کاربر به راحتی می تواند همان لحظه چراغ مگنتی را روی ریل حرکت دهد و مسیر نور‌ها را روی مکان مدنظر خود متمرکز کند.

نصب آسان سیستم مولتی ترک

قابلیت اضافه کردن پروتکل دالی

پروتکل دالی یک قابلیت بسیار خوب برای هوشمند سازی سیستم مولتی ترک می‌باشد. پروتکل دالی توسط گیت وی (gateway) به سیستم هوشمند متصل می‌شود. با این سیستم شما امکان مدیریت تک تک منابع نوری موجود در هر ریل را بصورت جداگانه از طریق کنترل از راه دور دارید. این قابلیت یک سیستم روشنایی هوشمند را به شما ارائه می‌دهد.

قابلیت مگنتی در سیستم مولتی ترک

یکی از کاربردی ترین ویژگی‌های سیستم مولتی ترک خاصیت مگنتی آن است. این قابلیت باعث می‌شود بدون نیاز به تکنسین برق (برقکار) چراغ‌های مگنتی را داخل ریل آزادانه حرکت دهیم و به صورت کشویی بتوان چراغ‌های مگنتی را جابجا کرد. مثل زمانی که میز یا صندلی خود را جابجا می‌کنید، همان لحظه می‌توانید چراغ مگنتی را روی ریل حرکت دهید و به آسانی آنرا به مکان مورد نظر خود روی ریل جابجا کنید.

ایمنی زیاد بدون خطر لمس کردن

چراغ‌های مگنتی با ولتاژ 48 ولت DC کار می‌کنند، از طرفی چون کمترین ولتاژی که بدن انسان حس می‌کند حدود 65 ولت است، خطر برق گرفتگی هنگام لمس کردن در چراغ‌های مگنتی وجود ندارد. اگر ریل مگنتی و چراغ‌ها همیشه دارای جریان برق باشند، خطری برای انسان ندارد.

ایجاد زیبایی در دکوراسیون داخلی

سیستم مولتی ترک در ایجاد زیبایی دکوراسیون داخلی نقش بسیار موثری دارد و حتی در فضاهای خیلی کوچک که ایجاد روشنایی در آن سخت می‌باشد. از این سیستم می‌توان استفاده کرد و با طراحی به سبک‌های مدرن و زاویه چرخش 180 درجه ای که چراغ‌های اسپات دارند، جذابیت بسیار زیادی به دکوراسیون محیط شما می‌دهد. چراغ های مگنتی در محیط هایی مانند: کافه، رستوران ها، مکان های تجاری، موزه ها، گالری ها بیشتر استفاده می‌شود.

دکوراسیون با چراغ مگنت

نحوه نصب سیستم مولتی ترک

سیستم مولتی ترک به صورت توکار و روکار و آویز، بدون اینکه به دیوار و سقف خانه آسیبی برساند به راحتی نصب می‌شود و جذابیت دوچندانی به روشنایی خانه شما اضافه خواهد کرد.

نحوه نصب سیستم مولتی ترک به روش روکار

ابتدا باید مکان مورد نظر برای نصب ریل‌ها را اندازه گیری کرد و طبق این اندازه ریل‌ها را برش بزنید. با استفاده از یک پیچ ریل‌ها را بر روی سطحی که قرار دادید ثابت نگهدارید و پیچ را ببندید. اتصالات الکتریکی مثل منبع تغذیه و رابط‌های جریان برق (کانکتور) را وارد ریل کنید و اطمینان حاصل کنید که همه قطعات به درستی نصب شده‌اند. سپس چراغ‌ها را جایگذاری کنید و بعد از اتمام کار روشنایی چراغ‌ها را تست کنید تا اطمینان حاصل شود که نورپردازی به درستی انجام شده است و همه ماژول‌ها به درستی کار می‌کنند.

نحوه نصب سیستم مولتی ترک به روش توکار

در روش نصب چراغ های مگنتی توکار باید حتما سازه به صورت کناف اجرا شده باشد که قابلیت برش زدن سقف را داشته باشد. سپس به اندازه ریلی که میخواید در سقف قرار دهید برش بزنید. آنرا طبق روش قبل به سقف یا دیوار متصل می‌کنید و در آخر با کناف اجرا شده لبه های ریل را می‌پوشانید. پس از نصب سیستم مولتی ترک به روش ریل توکار می‌توانید انواع چراغ مگنتی را به آسانی و با یک فشار ساده در ریل قرار دهید.

نحوه نصب سیستم مولتی ترک به روش آویز

در این روش شما نیاز به ابزار خاصی ندارید و تنها با رعایت دستورالعمل استاندارد ساختمان سازی می‌توانید با همان ریل توکار و روکار چراغ های مولتی ترک آویز را به راحتی نصب کنید.

الگو‌های ریلی برای نورپردازی با چراغ مگنتی

الگوهای مختلفی برای طراحی دیزاین چراغ‌های مگنتی وجود دارد، که در تصویر پایین چهار الگوی متداول برای نورپردازی با چراغ مگنتی (چراغ مولتی ترک) آورده شده است. این الگو‌ها به شکل L ،U، خطی، مربعی و مدل سفارشی است. البته در طراحی الگو‌های سفارشی می‌توانید ایده‌های خود را بدهید.

الگو های سیستم مولتی ترک

سخن پایانی لایت فیلد

محصولات مولتی ترک یا چراغ مگنتی به تازگی به تعداد انبوه در بازار در حال تولید و عرضه می‌باشد و معدود شرکت‌هایی هستند در ایران که چراغ‌های مگنتی تولید می‌کنند. لایت فیلد یکی از بزرگترین عرضه کننده چراغ‌های مگنتی با 5 سال ضمانت رسمی می‌باشد. ضمانت  بالای چراغ‌های مگنتی لایت فیلد به دلیل استفاده از چیپ با کیفیت آلمانی اوسرام (OSRAM) و جنس بدنه آلمینیومی با کیفیت و میزان روشنایی بالای محصولات می‌باشد.

دسته بندی: روشنایی و نورپردازی
برچسب‌ها: چراغ مگنتی چیست

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

محصولات لایت فیلد:

expand_less